Värmepumpar....

Ja det har jag åkt på att kolla upp.. Inte lätt det där inte..
Försökt hitta en sida där man kan få fram vilken slanglängd som behövs till den yta som ska värmas upp.
Samt ungefär vad man sparar och vilken värmepump som passar bäst...
Hittar jag nått.. Näää eller jag hittar en massa men jag är som ett frågetecken ändå..
Jag kan tycka ett det är faktiskt inga proffs som ska byta värme jämnt. Visst kan man anlita proffs som gör det, Självklart.
Fast vi vill nog ha så mycket koll som möjligt på det där innan vi gör nåt. Så jag kämpar och kämpar med att förstå och hitta någon bra sida där man kan göra en ungefärlig beräkning men icket. Just det verkar inte finnas eller så är jag bara dålig på att leta. Jag har kollat både på NIBEs och IVTs hemsidor men gu så krångligt allt ska va. Va nån typ av beräkning man kunde göra på IVT så jag gjorde det. När man då var klar så rekomenderade den två pumpar sorter dom har men inte vilken storlek som behövdes *suck*.  Det hjälper ju mej sååå mycket..
Tror att man nästa måste sätta sej vid skolbänken och bli nån ingenjör eller liknande för att förstå.
Nä så det ser nu ut som att vi måste gå till olika instalatörer för att kolla vad som behövs och be dem räkna på det åt oss.  Känns lite surt dock.. Alltid bättre att komma väl förberedd och med lite kött på bena..
Ja ja jag får kämpa vidare i mitt sökande...
Tips nån???


                                 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0